SZARKÁNDI LAJOSNÉ

Baranya megye 4 (Szigetvár és környéke)

Szarkándi Lajosné:
Munkahelyteremtés és jobb közlekedési kapcsolatok

Pár száz szavazó dönti el a mandátum sorsát Szigetvár és környékén is

Dübörög a kampány Baranya megye 4 számú körzetében, Szigetváron is, amely az egyik leginkább „billegő körzet” a térségben. A Fidesz jelöltje, Nagy Csaba a 2018-as országgyűlési választásokon 48,9 százalékot ért el, a már négy éve is összefogó ellenzék. Tehát akkor az MSZP, Jobbik, LMP, Momentum együtt a szavazatok 47,3 százalékát szerezte meg. Most pedig az egyesült ellenzék jelöltje, Szarkándi Lajosné szeretné megszerezni a győzelemhez szükséges támogatást, s nem is tagadja: Szigetvár és környéke az a körzet, ahol mindössze néhány száz szavazó dönt majd a mandátum sorsáról.

A tét nagyságát jelzi, hogy a Fidesz országgyűlési képviselője, Nagy Csaba nemrég óriási felhajtással, büszkén avatta fel a Sásdi fürdőt, holott azt már 2016-ban át kellett volna adni – mondja a helyben.hu kérdésére Szarkándi Lajosné. Az ellenzéki politikus szerint a kormánypárt csak az áprilisi választások előtt egy évvel indította el komolyan az építkezést, ami csak mára jutott el a próbaüzemig; de a képviselő úr személyesen avatta fel a Pellérdi iskolában a csocsóasztalt, vagy több, mindössze néhány méteres járdaszakaszt is. Vagyis a Fidesz csak a napokban váltott kampány-üzemmódra.

Persze csocsóasztalra, vagy a fürdőre késve is szükség van, de az elmaradott 174 településből álló Baranya megyei körzetnek ennél átgondoltabb beruházásokra lenne szüksége. A terület ugyanis a megyék fejlettségi ranglistáján az utolsó helyen kullog; a Hegyhát és a Sellye-járás az ország leghátrányosabb helyzetben lévő közigazgatási egysége, itt tehát az egész térség felemelésére kell kidolgozni egy komplex programot – mondja Szarkándiné. Nem csak az elöregedő családok szociális támogatásáról kell gondoskodnia az államnak, de a fiatalok számára munkahelyet is kell teremteni, s ennek feltételeként az úthálózat, illetve a közlekedés rendbetétele is létfontosságú lenne már.

 

Ha ez a komplex program mielőbb nem valósul meg, akkor Szigetvár és környéke kiürül, az emberek elmenekülnek a jobb megélhetést biztosító településekre, ipari centrumokba, például Győrbe, esetleg külföldre – mondja Szarkándiné, aki a napokban azzal kampányol, hogy ezt a sokrétű elképzelést ő nemcsak kidolgozza, de végre is fogja hajtani. Ha nem is egy, de néhány év alatt mindenképp. Ezért szállt be a politikába. A képviselőjelölt az ígéreteihez felsorakoztatta az ellenzék országos vezetőit, a napokban együtt járt a térségben Márki-Zay Péter és Dobrev Klára is, akik azért érkeztek, hogy hitelesítsék Szarkándi Lajosné ígéreteit. A két politikus arról beszélt, hogy az ellenzék által vezetett új kormány számára fontos cél lesz Baranya megye elmaradott településeinek mielőbbi felemelése. Elsősorban a terület útjait szeretnék majd rendbe hozni, hogy legalább a pécsi munkahelyek autóval megközelíthetőek legyenek. Hiába rövid az út a megyeszékhely gyáraiba, iskoláiba, ha a minősíthetetlen úthálózat miatt időben viszont hosszú. Drámai helyzetek is felidézhetőek, amikor valaki rosszul lesz, s a mentő Pécs és Turony között csak lassan érkezik, pedig a távolság legfeljebb 15 percet indokolna. Az ellenzéki képviselő azt ígéri, hogy ezen felül „kijárná” az autópályát Szigetvár-Barcs és a határállomás között. A Fidesz ezt is csak ígérgette, pedig az út alapvetően javíthatná az élet feltételeit.

Az egyesült ellenzék jelöltje Szarkándi Lajosné az utak építése és felújítása mellett leginkább az internet fejlesztését tartja létfontosságúnak, pedig ezért politikai ellenfeleitől kapott hideget-meleget! Amikor azonban jött a covid-járvány, és az oktatást digitális csatornákra terelték, akkor a hátrányos helyzetű kistelepüléseken élő gyerekek hónapokig nem tudtak bekapcsolódni a tanulásba. Ezek a tanulók életük végéig érzik majd a lemaradásuk következményét, ami nyilvánvalóan kihat majd a pályaválasztásukra is. Ha versenyképtelen foglalkozást választva maradnak Baranyában, akkor előbb-utóbb kényszerűen szociális támogatására szorulnak majd. Ezzel a térség lakóinak elmaradása is konzerválódik. Ez pedig újraszüli a szegénységet. A menetrendszerűen ismétlődő életpályamodellt is szeretné megváltoztatni Szarkándiné, s erre kér felhatalmazást a választóktól. Mindenekelőtt korszerűsítené a vidéki oktatási rendszert, ami megalapozhatná az élethosszig tartó tanulás igényét. Ez pedig munkahelyeket vonzana a térségbe. Ezen kívül duplájára, vagy akár háromszorosára emelnék a családi pótlékot.

Ha ez sikerül, akkor a kis baranyai falvak szépségükkel már szépszámú betelepülőt vonzanának, hisz „oly gyönyörű itt minden”.

 

A politikus asszony hangja elcsuklik, amikor elmeséli, hogy karácsony táján felhívta egy anya, aki rettegve közölte, hogy gyereke szó szerint fuldoklik. Az orvos ugyanis elfelejtette „fellőni a felhőbe” a gyógyszert, amit a falu patikája ezért ki sem adhatott. Gyógyszer hiányában mentővel Pécsre akartak menni, de hiába várták a járművet. A nagyvárosok vonzáskörzetében a falujáró buszok este már nem járnak. Végül az egyik szomszéd vitte el a gyereket a pécsi klinikára, és a kisfiú egész úton a levegőért kapkodott. Ezúttal élve megúszta. Viszont, ha a falugondnokok a sarkukra állnának, akkor ilyen drámai helyzetek nem következhetnének be. Meg kell szervezni – ismétli Szarkándiné – az úthálózat korszerűsítését, a közlekedés összehangolását, a falujáró buszok mozgását; sőt, az egész falugondnoki szolgálat munkájának átszervezésére is szükség lenne, amire a politikusnak már kész programja van. Végre is hajtja – mondja – ha ellenzéki színekben bejut a magyar parlamentbe.

 

A jelenlegi képviselő, Nagy Csaba jobban is kihasználhatta volna lobbi-erejét, mert a Magyar faluprogram ugyan hozott ide pénzt, de sajnos nem eleget. Az elmaradott térség komplex megváltoztatása ezért sem történt meg. Még mindig „messze van Budapest”, ahová a helyiek csak lassan jutnak el, de Pécs is csak nehezen megközelíthető. A közlekedés átszervezésére még csak pénz sem kellene, csak alapos odafigyelés, ami megoldhatná, hogy Sásdon – ami járási székhely, több kisfalu központja – ismét megálljon az Intercity. De Komló és térsége is Sásdon tudna csatlakozni a vasúti hálózatra.

Szarkándi Lajosné csak ritkán kritizálja nyilvánosan ellenfelét, Nagy Csabát. A fideszes képviselő viszont mindent ellenfelére szór, ami a „csövön kifér”. Az ellenzéki képviselő-jelölt azt mondja, hogy ő is megtehetné ezt, de ízlése ellen van a gyalázkodás. Úgy látja, hogy a politika is olyan, mint a versenysport, mindenki legjobb tudása szerint küzd, aztán győz majd az, akiben jobban bíznak a választók. Szarkándiné azt reméli, hogy az összefogás jelöltjeként – a nagy osztogatás ellenére – ő kerül majd a parlamentbe.